DUNGUN - [DIKEMASKINI] Tapak perlombongan logam tungsten atau wolfram yang pernah diteroka pada abad ke-20 di Bukit Lentor, di sini wajar diwartakan sebagai warisan sejarah negara.
Setiausaha Kehormat Persatuan Sejarah Malaysia Kawasan Dungun (PSMKD), Wan Mohd Rosli Wan Ngah berkata, ia berdasarkan elemen sejarah yang masih ada disitu yang sekaligus merekodkan peristiwa penting dalam sejarah perlombongan negara.
Katanya, kewujudan rel kereta api kesan aktiviti perlombongan wolfram pada abad ke-20 membuktikan kawasan itu antara pengeluar utama wolfram di negara ini suatu masa dahulu.
"Kawasan ini tidak sepatutnya dibiarkan begitu sahaja kerana ia mempunyai elemen sejarah yang masih ada sehingga hari ini.
"Wolfram yang dikeluarkan dari terowong ini dihantar ke sungai Dungun menggunakan kereta api sebelum dieksport ke luar negara pada waktu itu," katanya kepada Sinar Harian, pada Selasa.
Menurut Wan Mohd Rosli, aktiviti perlombongan wolfram di kawasan itu dipercayai mula diusahakan sekumpulan orang Cina dari Singapura pada 1910.
Katanya, kandungan wolfram yang tinggi di Bukit Lentor ketika itu menarik perhatian pelabur-pelabur dari negara tersebut.
"Pada awalnya kumpulan ini melombong wolfram secara kecil-kecilan sahaja.
Mereka membawa hasil-hasil wolfram pulang ke Singapura untuk dieksport ke Eropah.
"Bahan logam ini kemudiannya mendapat permintaan tinggi kerana penggunaannya begitu meluas terutama dalam pembuatan bateri basah dan peralatan perusahaan sehingga harganya melambung tinggi," katanya.
Katanya, ketika itu perlombongan wolfram tidak diusahakan oleh orang Melayu kerana mereka tidak tahu kegunaan, nilai serta tempat untuk dipasarkan.
"Kualiti dan kandungan wolfram yang banyak di kawasan ini telah menarik minat sekumpulan pelabur dari Singapura yang kemudiannya menubuhkan Dungun River (Terengganu) Development Syadicated Ltd pada 1911.
"Sejak itu wolfram mula dilombong secara aktif sehingga permintaan melebihi pengeluaran," katanya.
Menurut Wan Mohd Rosli, Bukit Lentor yang terletak di Hulu Dungun menjadi lokasi pengeluaran penting wolfram sehinggalah kehadiran Jepun ke Tanah Melayu.
"Penjajah Jepun telah merampas kawasan perlombongan tersebut.
Aktiviti perlombongan wolfram tidak lagi diusahakan kerana kesukaran untuk dieksport akibat peperangan.
"Pelombong-pelombong pula takut untuk menjalankan kegiatan melombong akibat ancaman komunis," katanya.
Wan Mohd Rosli berkata, aktiviti perlombongan wolfram ditutup pada tahun 1945 disebabkan hasilnya yang semakin berkurang dan merugikan syarikat perlombongan.
Katanya, sehingga kini terdapat kira-kira 20 buah terowong kesan peninggalan aktiviti perlombongan wolfram di sekitar kawasan itu.