KUALA LUMPUR - Malaysia mengambil langkah untuk mengukuhkan kedudukannya melalui pelbagai langkah dasar, memanfaatkan ekosistem kenderaan elektrik (EV) sedia ada dan memastikan kumpulan bakat yang kukuh untuk membantu pembangunan industri EV di Malaysia, kata Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).
Menteri, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, Malaysia sedang meneliti secara serius dasar yang akan menyokong sektor-sektor tenaga untuk memastikan ekosistem EV lengkap dan disokong sepenuhnya, termasuk piawaian/standard, pensijilan dan pengesahan berkaitan sistem pengecasan dan aktiviti pelupusan bateri.
"Peluang begitu banyak dalam bidang tenaga boleh diperbaharui (RE), kecekapan tenaga, sistem penyimpanan tenaga, dan perkhidmatan sokongan untuk EV seperti stesen pengecas EV, operasi dan penyelenggaraan," katanya dalam ucaptama pada Persidangan EV Malaysia 2023.
Beliau menambah, Malaysia mempunyai ekosistem EV yang mantap, disokong oleh penyelidikan dan pembangunan yang kukuh serta kemudahan standard dengan agensi seperti Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia serta subsektor komponen yang mantap yang boleh memberi perkhidmatan kepada keseluruhan rantaian nilai EV, yang terdiri daripada semikonduktor, pengesan (sensor), elektronik automotif, bateri dan pemasangan auto.
Untuk memanfaatkan pasaran EV, Tengku Zafrul berkata, kerajaan juga akan memperkukuh Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) Malaysia.
"Malah, Yang di-Pertuan Agong kita dalam titah Seri Paduka Baginda di Parlimen semalam turut menyatakan sokongan terhadap pemerkasaan berterusan TVET, memuji langkah kerajaan menggalakkan usaha sama awam-swasta dalam TVET untuk memastikan padanan kemahiran graduan yang lebih baik kepada keperluan semasa industri tempatan,” katanya.
Beliau menambah, kerajaan telah membuat komitmen teguh untuk membangunkan secara strategik industri automotif, khususnya industri EV sebagai sebahagian daripada sasaran sifar gas rumah hijau (GHG) menjelang 2050.
Ini termasuk menawarkan pengecualian import, eksais dan cukai jualan penuh untuk EV pemasangan tempatan sehingga 31 Disember 2025 dan pengecualian duti import dan eksais penuh untuk EV yang diimport sehingga 31 Disember 2023.
Terdapat juga insentif cukai khas untuk membangunkan komponen kritikal seperti sistem pengurusan bateri, pek dan kapasiti bateri, pengecasan on-board, infrastruktur pengecasan dan teknologi pertukaran bateri berasaskan modular, katanya.
Selain itu, pengecualian cukai jalan sehingga 100 peratus akan diberikan untuk EV, serta pelepasan cukai pendapatan individu sehingga RM2,500 ke atas kos pembelian, pemasangan, sewa, sewa beli dan yuran langganan untuk kemudahan pengecasan EV..
"Lebih banyak insentif berkaitan EV dijangka diumumkan dalam Belanjawan 2023 (disemak semula) yang akan dibentangkan pada 24 Feb di Dewan Rakyat,” katanya.
Mengenai pertumbuhan industri EV, Tengku Zafrul berkata, MIDA meluluskan 26 projek bernilai RM14.7 bilion dalam EV dan ekosistem berkaitan, termasuk pemasangan, pembuatan alat ganti dan komponen serta komponen pengecasan.
Beliau berkata, peralihan kepada sumber RE dan pengangkutan elektrik merupakan langkah penting ke arah komitmen Malaysia terhadap GHG sifar bersih menjelang 2050, seperti yang digariskan dalam Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMK12).
Tengku Zafrul menambah, di bawah Pelan Pembangunan Mobiliti Karbon Rendah 2021-2030, Malaysia menyasar untuk memiliki EV dan hibrid untuk menyumbang sekurang-kurangnya 15 peratus daripada jumlah volum industri (TIV) menjelang 2030.
"Menjelang 2025, kerajaan berhasrat untuk menyediakan 10,000 kemudahan pengecasan awam, terdiri daripada 9,000 unit jenis arus ulang alik (AC) dan 1,000 unit jenis arus terus (DC),” katanya. - Bernama