SHAH ALAM - Hino Motors Sales (Malaysia) Sdn Bhd (Hino Malaysia) memperkenalkan bas mini lantai rendah dengan panjang tujuh meter pertama di dunia untuk sesi percubaan bermula kelmarin hingga 20 Januari tahun depan.
Menurut kenyataannya, projek itu di bawah kendalian Rapid Bus Sdn Bhd (Rapid Bus) itu menggunakan laluan Transit Aliran Ringan (LRT) Taman Bahagia dan LRT Gombak selama tiga tiga bulan.
Kenyataan itu memaklumkan, Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook turut merasai pengalaman menaiki bas mini itu dari LRT Taman Bahagia ke stesen bas Damansara Uptown selama kira-kira 15 minit.
"Di Jepun, terdapat lebih daripada 2,000 unit bas mini dikenali Hino Poncho di kawasan bandar yang sibuk dan jalan raya yang sempit.
"Bas mini itu direka untuk menyelesaikan permasalahan pengangkutan komuniti yang paling inovatif," katanya.
Kenyataan itu memberitahu, Malaysia dipilih sebagai negara pertama di Asia Tenggara untuk menggunakan Hino Poncho sebagai kenderaan pengangkutan awam.
"Bas mini berlantai rendah ini bertujuan untuk melengkapkan kemudahan orang awam dari segi pengangkutan di bandar dan kawasan pinggir bandar, selain mempunyai kelebihan untuk kediaman bandar sempit dan kawasan penumpang yang rendah.
"Ukuran saiz yang kecil namun kapasiti yang cukup ini menjadikan Hino Poncho lebih mudah untuk bergerak melalui kawasan bandar yang sibuk dan jalan yang sempit berbanding dengan bas sedia ada dengan ukuran kira-kira 10 hingga 12 meter panjang," katanya.
Malah, kenyataan itu memberitahu, Hino Poncho mempunyai akses yang sangat baik kerana didatangkan dengan lantai ultra-rendah dengan fungsi lutut yang boleh diturunkan lagi.
"Ciri ini membantu warga emas dan tidak mematuhi penumpang kerusi roda.
"Selain itu ia juga dilengkapi dengan fleksibiliti untuk keperluan penumpang khas dan mampu menampung sehingga 31 penumpang termasuk berdiri," katanya.
Selain itu bas mini terbabit direka dengan sistem pelarasan ketinggian kenderaan dan sistem ini yang melaksanakan ketinggian kenderaan untuk menurunkan atau meningkatkan kawalan.
"Di bahagian enjin pula ia dilengkapi dengan lima liter enjin Euro-V dan sistem transmisi lima kelajuan automatik.
"Enjin diesel berteknologi tinggi Euro-V adalah lebih baik untuk prestasi pecutan, penjimatan bahan api dan mesra alam," katanya.
Kenyataan itu memaklumkan Hino Poncho dengan enjin Euro-V ini dilengkapi dengan Diesel Sistem Pengurangan Partikulat (DPR), iaitu sistem pengawalan yang mengurangkan pelepasan bahan zarah.
"Ciri ini berbeza dengan kenderaan Euro-V semasa di mana Hino Poncho tidak memerlukan sebarang adaptif tambahan seperti urea AdBlue dan ini menjimatkan kos operasi dan masa penyelenggaraan," katanya.