GEORGE TOWN - Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) memaklumkan berjaya memulihkan bekalan air kepada 590,000 keseluruhan pengguna yang terjejas gangguan bekalan air berjadual sejak Rabu lepas mengikut jadual yang ditetapkan pada Ahad.
Dalam kenyataan pada Ahad, PBAPP memaklumkan, tahap ketiga dan tahap keempat pemulihan bekalan air membabitkan 99.5 peratus daripada 590,000 pengguna terjejas di Seberang Perai dan di bahagian pulau negeri itu serta baki 0.5 peratus daripada pengguna terjejas di kawasan kejiranan hujung paip agihan (EoL) dan tanah tinggi di kawasan selatan bahagian pulau kedua-duanya selesai sepenuhnya pukul 6 pagi tadi.
Gangguan bekalan air berjadual itu disebabkan kerja-kerja penggantian dua unit injap kawalan 1.2 meter (m) yang bocor di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Dua dan projek kerja air serta penyelenggaraan pencegahan di 22 lokasi lain dan kesemuanya siap pada 10 Januari malam, iaitu lebih awal daripada jadual.
Seterusnya pemulihan bekalan air tahap satu dinormalisasi secara berperingkat membabitkan 197,025 pengguna air iaitu 33 peratus daripada 590,000 pengguna terjejas di Seberang Perai dan kesemua pengguna selesai menerima bekalan air pada 6 pagi 12 Januari.
Pemulihan air tahap kedua pula dengan pengepaman optimum air terawat dari LRA Sungai Dua ke bahagian pulau bagi memulihkan bekalan air kepada 495,065 pengguna atau 84 peratus dan selesai sepenuhnya 6 pagi, 13 Januari.
Sementara itu, dalam kenyataan berasingan, PBAPP memaklumkan, ia menganggarkan kehilangan 110 juta liter sehari (JLH) air tidak berhasil (NRW) disebabkan oleh kebocoran saluran paip di bawah permukaan Sungai Perai pada Jumaat lepas.
Berdasarkan laporan awal yang dikeluarkan malam tadi PBAPP menyebut jumlah itu bersamaan dengan 11 peratus daripada jumlah isi padu air terawat sebanyak 1,016 juta liter sehari (MLD) yang dipam keluar dari Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Dua.
"Tindakan pemulihan di Sungai Perai kini berada di peringkat respons kecemasan dan sedang berterusan yang mana pemantauan rapi dilakukan oleh penyelam komersial.
"Peringkat seterusnya pula adalah penyelesaian interim, iaitu cadangan pemasangan saluran paip 2 x 600 milimeter (mm) bersebelahan dengan Jambatan Ampang Jajar bagi menggantikan saluran paip dasar sungai yang rosak,” menurut kenyataan itu.
PBAPP memaklumkan kerja-kerja awal bagi penggantian paip itu sudah pun bermula dan jangkaan siap dalam tempoh 21 hari.
Sementara itu PBAPP menjelaskan, penyelesaian kekal yang paling rasional pula adalah dengan memasang saluran paip 1,350mm baharu yang disokong oleh struktur yang teguh dan bebas.
Menurutnya, kelulusan bajet RM5 juta bagi tujuan itu akan disegerakan dan sekiranya diluluskan penyelesaian itu akan mengambil masa empat hingga enam bulan untuk dilaksanakan.- Bernama