MALAYSIA Aviation Group (MAG), syarikat induk Malaysia Airlines Bhd menjangkakan 2024 menjadi tahun kredibiliti bagi kumpulan penerbangan itu dan akan terus mencatatkan keuntungan tahun ini.
Pengarah Urusan Kumpulan MAG, Datuk Kapten Izham Ismail berkata, kumpulan penerbangan berkenaan berada dalam kedudukan yang baik untuk melabur semula bagi memantapkan lagi tawaran produk dan melaksanakan strategi pengembangan armada dengan kestabilan kewangan.
"Melangkah ke hadapan, usaha sedang dilaksanakan untuk meletakkan Malaysia Airlines berada dalam kalangan 10 syarikat penerbangan terkemuka global dan lima terbaik di Asia Pasifik menjelang 2030.
"Kami menjangkakan hasil yang sederhana tetapi masih kekal dalam pertumbuhan dua angka sekitar 14 hingga 18 peratus berbanding 2019 disokong perubahan tingkah laku pengembara.
"Dengan trend semasa 2024, MAG akan mencapai satu lagi tahun yang menguntungkan,” katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.
Selain itu, Izham memaklumkan MAG mencatat keuntungan bersih sebanyak RM766 juta bagi tahun kewangan 2023, kali pertama sejak 2010 berbanding rugi bersih RM344 juta pada tahun sebelumnya.
Ujarnya, kumpulan penerbangan tersebut merekodkan keuntungan operasi sebanyak RM899 juta dengan peningkatan 64 peratus daripada RM540 juta pada tahun 2022.
"Prestasi kumpulannya pada 2023 mempamerkan trajektori ke arah kejayaan.
"Selepas penstrukturan semula kewangan yang berjaya pada 2021, MAG mencapai kemajuan yang ketara dalam pelan pemulihan LTBP 2.0, mencapai EBITDA positif, pengurangan kerugian fiskal dan aliran tunai operasi sihat,” jelas beliau.
Sementara itu, tambah Izham lagi, keutamaan pihaknya terletak pada menangani cabaran luaran dengan berkesan dan bertindak balas secara proaktif terhadap keutamaan dinamik pelanggan kami yang dihargai.
Menurutnya, penghijrahan katering yang berjaya operasi dan penubuhan Mag Catering (MCAT) pada 2023 menunjukkan dedikasi terhadap kecemerlangan perkhidmatan, secara konsisten meningkatkan pengalaman onboard untuk tetamu yang dihargai.
"Dengan komitmen yang teguh untuk meningkatkan cadangan nilai pelanggan (CVP), kami memperhebatkan usaha kami untuk mengutamakan keselesaan kabin, meningkatkan tempat makan dalam penerbangan, dan meningkatkan perkhidmatan kabin di atas kapal.
"Fokus strategik ini bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan Malaysia Airlines sebagai syarikat penerbangan premium,” kata beliau lagi.
Nak berita-berita terkini dengan lebih pantas? Jom sertai saluran WhatsApp Sinar Harian: https://whatsapp.com/channel/0029Va4iEylEgGfDYSCqPJ28