SHAH ALAM - Tourism Malaysia melaksanakan tiga strategi teras bagi mempromosikan negara di peringkat antarabangsa serta domestik sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2026.
Menteri Pelancongan Seni dan Budaya (MOTAC), Datuk Seri Tiong King Sing berkata, tiga strategi teras itu merangkumi kewujudan permintaan, meningkatkan trafik dan mengutamakan pasaran sasaran.
"Hala tuju dan pelan tindakan ini telah dirangka semasa sesi penglibatan dengan pemain industri untuk memastikan penukaran pantas program berimpak tinggi serta mencapai matlamat bersama dalam menarik 35.6 juta pelancong dan menjana RM147.1 bilion resit untuk TMM 2026," katanya.
Beliau berkata, pencapaian pelancongan Malaysia yang ketara bagi suku pertama 2024 memberangsangkan.
"Dalam tempoh ini, Malaysia menyaksikan kemasukan pelancong asing yang ketara iaitu mencecah 5.8 juta ketibaan.
"Ini menandakan pertumbuhan yang luar biasa sebanyak 32.5 peratus berbanding 4.3 juta pada tahun sebelumnya.
"10 pasaran teratas yang menyumbang kepada kejayaan ini ialah Singapura, Indonesia, China, Thailand, Brunei, India, Korea Selatan, United Kingdom (UK), Australia dan Filipina,” katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.
Mengulas lanjut, King Sing berkata, Tourism Malaysia akan terus memperkasakan penjenamaannya melalui kempen pengiklanan agresif, pemasaran pempengaruh dan penciptaan kandungan yang menarik di seluruh platform media digital serta tradisional iaitu masing-masing 70 dan 30 peratus.
Ujar beliau, agensi itu juga akan mewujudkan perkongsian strategik dengan syarikat penerbangan, ejen pelancongan dalam talian (OTA) dan pengendali sempadan darat atau laut negara jiran untuk meningkatkan ketibaan pelancong.
"Pasaran sasaran diutamakan kepada tiga peringkat dan diterajui oleh keutamaan peringkat pertama seperti China, India, Indonesia, Vietnam dan Australia.
"Keutamaan peringkat kedua termasuk Korea Selatan, negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC) dan UK, diikuti keutamaan peringkat ketiga yang terdiri daripada Taipei, China dan Jerman.
"Selain daripada pasaran tradisional seperti Brunei, Thailand dan Singapura, tumpuan juga diketengahkan kepada pasaran baru muncul seperti Pakistan dan Bangladesh,” ujarnya.
Tambah King Sing, produk pelancongan akan disesuaikan mengikut segmen khusus seperti berasaskan alam semula jadi, pengalaman, perubatan dan kesihatan, kemewahan, perkahwinan, mesra Muslim, gastronomi serta perjalanan santai.
"Strategi TMM 2026, kami menyediakan rangka kerja yang menyeluruh untuk meningkatkan keterlihatan Malaysia, meningkatkan kebolehcapaian destinasi dan meningkatkan tawaran pelancongan.
"Melalui usaha tertumpu dan kerjasama strategik, kami yakin dapat mencapai ketibaan tahunan kami dan resit sasaran menjelang TMM 2026.
"Tourism Malaysia juga akan terus melibatkan pihak berkepentingan industri dan rakan kongsi antarabangsa untuk memperhalusi serta melaksanakan strategi VM 2026, meletakkan Malaysia sebagai destinasi pelancongan pilihan di rantau ini,” katanya lagi.
Ikuti Channel rasmi Sinar Harian di WhatsApp supaya anda tidak terlepas berita-berita terkini daripada kami. Jom! Klik di sini!