BUKIT MERTAJAM - Sebanyak 4 tan durian dari Balik Pulau dan Raub, Pahang disediakan dalam program 'Jom Durian' yang dianjurkan oleh Mydin Mohamed Holdings Berhad (MYDIN) dengan kerjasama Agro Best Services, Persatuan Impian Kanak-Kanak Malaysia dan MAE by Maybank2u (Sama-Sama Lokal).
Pengarah Eksekutif MYDIN Wilayah Utara, Azmin Saduruddin berkata, program tersebut dianjurkan sempena kempen Festival OHMYDIN! yang dilancarkan pada 24 Ogos lalu.
Menurutnya, kempen tersebut bertujuan menawarkan penjimatan, peraduan dan aktiviti menarik sempena Sambutan Ulang Tahun MYDIN yang ke-67.
"Sebanyak dua lokasi terlibat bagi program 'Jom Durian' iaitu MYDIN Bukit Mertajam, Pulau Pinang yang diadakan pada 7 September dan MYDIN Pelangi Indah, Johor pada 5 Oktober nanti.
"Program ini bagi memberi peluang kepada orang ramai untuk menikmati sedulang durian dengan harga serendah RM100 bagi empat kilogram (kg) isi durian," katanya ketika ditemui program 'Jom Durian' di Pasaraya Mydin Bukit Mertajam, di sini pada Sabtu.
Program tersebut disempurnakan Timbalan Pengerusi Tourism Malaysia, Datuk Yeoh Soon Hin.
Turut hadir, Exco Agroteknologi dan Keterjaminan Makanan, Pembangunan Koperasi Pulau Pinang, Fahmi Zainol dan Presiden Persatuan Impian Kanak-Kanak Malaysia, Teoh Teik Hoong.
Tambah Azmin, sebanyak RM8,000 hasil kutipan dana program tersebut akan disumbangkan kepada Persatuan Impian Kanak-Kanak Malaysia.
"Kami mahu penjimatan ditawarkan kepada orang ramai dan semua golongan dapat menikmati durian berkualiti antaranya Musang King, D24, XO, Udang Merah dan D101 pada harga mampu milik.
"Kita sedia maklum kebiasaannya peniaga membuat bufet bagi individu dengan harga lebih RM50 bagi setiap orang, tetapi MYDIN tawarkan sedulang durian pada harga bermula RM100 hingga RM160 yang boleh dinikmati seisi keluarga," ujar beliau lagi.
Kata Azmin, sepanjang kempen ini berlangsung sehingga 11 November ini, MYDIN menawarkan pelbagai penjimatan, peraduan dan promosi bernilai keseluruhan RM6.7 juta.
"Orang ramai boleh melayari laman media sosial rasmi MYDIN Malaysia bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai kempen Festival OHMYDIN! yang sedang berlangsung," ujarnya.
Sementara itu, Soon Hin berkata, usaha MYDIN dalam mengadakan program tanggungjawab sosial korporat (CSR) perlu dijadikan contoh kepada syarikat swasta lain untuk mempromosi durian sebagai salah satu produk pelancongan.
"MYDIN yang kekal berdiri teguh bukan sahaja sebagai pusat tumpuan berbelanja malah turut menjadi entiti korporat tempatan yang banyak menyumbang kepada masyarakat, tidak kira tawaran promosi atau program tanggungjawab sosial.
"Saya amat mengal-alukan penglibatan syarikat swasta dalam menjalankan program-program seumpama ini bagi mempromosi durian sebagai salah satu produk pelancongan," katanya.