Belajar muqaddam, Iqra’ tidak boleh diganti AI

Iklan
Peranan guru dalam mengajar asas bacaan al-Quran ini tidak boleh ditolak meskipun pelbagai teknologi terkini seperti AI digunakan. Foto hiasan

MENGIMBAU kembali sejarah pembelajaran al-Quran di negara ini, agamawan dan para ulama pada awalnya mengajar kitab suci ini menerusi kaedah berhadapan dengan guru melalui buku muqaddam atau disebut juga kaedah al-Baghdadiyyah.

Muqaddam terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian pertama mengenai pengenalan kepada huruf hijaiyyah, manakala bahagian kedua pula bacaan surah-surah lazim dalam juzuk 30 bermula surah an-Nas hingga an-Naba’.

Iklan
Iklan

Selepas selesai menghabiskan semua pelajaran dalam huruf hijaiyyah dan surah lazim ini, barulah pelajar akan diteruskan kepada bacaan al-Quran bermula juzuk pertama atau lebih dikenali dengan nama ‘al-Quran besar’.

Pembelajaran al-Quran kemudiannya berkembang menerusi teknik bacaan buku Iqra’ yang diperkenalkan Ustaz H As’ad Humam dari Indonesia. Menurutnya, terdapat kelemahan dalam kaedah tradisional selain permintaan ramai untuk kaedah baharu menyebabkan beliau mencipta kaedah ‘Iqra’ – cara cepat membaca al-Quran’.

Iklan

Kaedah ini disusun secara lengkap dan sempurna serta bersepadu dengan huruf yang seimbang dimulai dengan pembelajaran asas, rangkaian huruf-huruf hinggalah ke peringkat suatu ayat yang bermakna.

Ia terkandung dalam enam jilid buku dan membantu pelbagai peringkat umur dalam mempelajari al-Quran.

Iklan

Apa yang penting dalam kaedah Iqra’ ini ialah latih tubi sebutan huruf dan ayat agar kemahiran membaca al-Quran dapat dikuasai sebelum melangkah kepada kitab al-Quran yang sebenar.

Kedua-dua kaedah buku muqaddam dan Iqra’ ini masih diguna pakai sehingga kini dengan tambahan kaedah lain yang diperkenalkan, yang bertujuan semata-mata untuk mengajar mengenali asas bacaan al-Quran ini.

Apa pun kaedah yang digunakan, semestinya ia mempunyai kelemahan dan kebaikan tersendiri. Namun di sebalik kaedah yang digunakan, semestinya ada seorang guru yang boleh membimbing anak-anak murid ini.

Peranan guru dalam mengajar asas bacaan al-Quran ini tidak boleh ditolak meskipun pelbagai teknologi terkini seperti kecerdasan buatan (AI) digunakan.

Kita mungkin boleh gunakan AI sebagai alat bantu belajar, namun untuk semata-mata berguru dengan ‘Ustaz AI’ dibimbangi akan menyimpang daripada ajaran sebenar agama Islam.