Penswastaan MAHB: GDA kuasai 84.1 peratus saham

Iklan
GDA kuasai 84.1 peratus saham MAHB setakat 8 Januari 2025.

GATEWAY Development Alliance Sdn Bhd (GDA) berada di landasan yang betul untuk menswastakan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) menjelang tarikh akhir yang dilanjutkan pada 17 Januari ini.

Sehingga 8 Januari, GDA telah menerima penerimaan tawaran yang sah sebanyak 1.40 bilion saham mewakili 84.1 peratus daripada jumlah saham terbitan dalam MAHB.

Iklan
Iklan

Tawaran pengambilalihan sukarela bersyarat itu dibuat melalui GDA dan pemberi tawaran bersama ialah Gateway Development Alliance Sdn Bhd, Pantai Panorama Sdn Bhd (PPSB), Kwasa Aktif Sdn Bhd (KASB) dan GIP Aurea Pte Ltd (GIP Aurea), kata konsortium itu menerusi makluman kepada Bursa Malaysia.

Gambar hiasan

Tawaran penstrukturan semula itu, yang pertama kali diumumkan pada Mei 2024 dan dilancarkan secara rasmi pada 15 Novmber 2024, adalah langkah strategik untuk memastikan MAHB mencapai pertumbuhan yang mampan dan berkekalan.

Iklan

Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) bersetuju dengan tawaran itu pada Rabu dan MAHB kini menerima 83 peratus penerimaan.

GDA perlu mendapatkan 90 peratus syarat penerimaan/ambang yang diperlukan sebelum boleh mengambil MAHB secara peribadi dan menyahsenarai firma itu.

Iklan

"Ini adalah perkembangan positif bagi syarikat. Ia adalah isyarat bahawa pelabur bersedia untuk melepaskan saham mereka dalam MAHB supaya syarikat boleh pulih di bawah GDA," kata seorang penganalisis di Maybank Securities.

Konsortium itu mencadangkan pada Mei tahun lalu untuk mengambil MAHB secara persendirian untuk memulihkan firma yang terkepung itu.

Perjanjian yang jelas disokong oleh kerajaan

Perjanjian untuk menswastakan MAHB jelas disokong oleh kerajaan Malaysia dan oleh itu tidak hairanlah ia mendapat sokongan yang menggalakkan daripada pelabur seperti KWAP.

Ini boleh difahami kerana isu pelaburan dan operasi MAHB telah disebut beberapa kali seperti Aerotrain yang bermasalah sehingga menerima banyak penelitian awam.

Sekiranya pemegang saham menuntut lebih?

Pemegang saham harus berfikir dua kali untuk memegang saham mereka kerana tawaran semasa RM11 sudah menjadi premium 50 peratus berbanding harga dagangan terakhir MAHB RM7.

Tambahan pula, tawaran RM11 adalah lebih tinggi kerana secara realistiknya, saham MAHB tidak pernah tercalar melebihi paras RM10.

Selain itu, pemegang saham tidak seharusnya mengambil risiko untuk menunggu lebih banyak lagi kerana keseluruhan perjanjian itu adalah kontroversi dari segi politik dan kerajaan boleh menghentikan keseluruhan perjanjian itu.

Secara kontroversi, tidak mungkin KWSP dapat mewajarkan kenaikan harga tawaran terutamanya memandangkan harga tawaran jauh lebih tinggi daripada harga sahamnya awal tahun ini.

Yang penting, MAHB dipantau oleh pangkalan aset terkawal Suruhanjaya Penerbangan Malaysia, di mana pengendali dibenarkan membuat pulangan pelaburan sebanyak 11.4 peratus, yang bersamaan dengan kos modalnya.

Anggaran MAVCOM bagi asas aset terkawal MAHB ialah RM9.7 bilion. Bersama-sama dengan nilai 773 juta euro aset tidak ketara lapangan terbang Istanbul Sokchen pada 2023, ini menunjukkan nilai sekitar RM13.5 bilion untuk syarikat itu atau RM8 sesaham.

Ini jauh lebih rendah daripada harga tawaran RM11. Pada ketika ini pelabur perlu menimbang kebarangkalian apa yang akan berlaku jika perjanjian itu tidak berjaya.

Pemegang saham mendapat nilai pasaran yang saksama

Dengan cabaran operasi MAHB, bahagian pasaran yang semakin berkurangan dan prestasi kewangan yang kurang baik, harga RM11 nampaknya mencerminkan penilaian yang saksama memandangkan keadaan semasa syarikat.

Pemegang saham memperoleh kecairan pada premium, mengelakkan potensi risiko yang berkaitan dengan pelaburan terkurang MAHB yang berterusan dan tekanan persaingan.

Walaupun tawaran premium menarik, pemegang saham jangka panjang mungkin mempersoalkan sama ada rancangan GDA untuk menghidupkan semula MAHB boleh membawa kepada keuntungan yang lebih besar sekiranya mereka memegang saham mereka selepas pusing balik. Tetapi tiada siapa yang dapat memastikan.

CIMB Securities meminta pemegang saham Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) menerima tawaran konsortium yang diketuai Khazanah Nasional Bhd untuk mengambil syarikat itu secara persendirian dengan harga RM11 sesaham.

"Kami percaya tawaran itu memberi peluang kepada pelabur untuk merealisasikan keuntungan serta-merta ke atas pelaburan dan mendapat manfaat daripada sumber dan visi penawar bersama untuk pertumbuhan yang mampan, menjadikannya cadangan yang menggalakkan."

"Bagaimanapun, cabaran sambungan jarak jauh Malaysia dan pelaburan modal yang diperlukan untuk menaik taraf infrastruktur mungkin menimbulkan risiko kepada pertumbuhan organik MAHB. Oleh itu, kami mengesyorkan pelabur menerima tawaran itu," katanya dalam satu nota.

Apakah yang akan berlaku selepas 17 Januari?

MAHB akan dinyahsenarai jika GDA mencapai 90 peratus penerimaan dan MAHB akan dinyahsenarai daripada Bursa Malaysia, beralih kepada pemilikan persendirian.

Langkah ini akan membebaskan MAHB daripada penelitian pasaran awam, membolehkan GDA melaksanakan strategi penstrukturan semula jangka panjang.

GDA akan memberi tumpuan kepada meremajakan MAHB

Selepas pengambilalihan, GDA akan menumpukan pada menggiatkan semula MAHB dan berkemungkinan akan mengutamakan pelaburan modal untuk menangani infrastruktur MAHB yang 'semakin tua', ketidakcekapan operasi, dan pengalaman penumpang yang semakin berkurangan, sejajar dengan visi mereka untuk menaik taraf dan memodenkan syarikat.

Pelabur juga boleh mengharapkan perubahan dalam pasukan pengurusan MAHB dan strategi operasi kerana GDA memanfaatkan sumber dan kepakarannya untuk melaksanakan pelan pemulihannya.

Bila MAHB diswastakan, ia akan mendapat manfaat daripada Rakan Infrastruktur Global (GIP) yang merupakan sebahagian daripada konsortium itu, membawa kepakaran pengurusan lapangan terbang yang tidak ternilai, setelah berjaya mengurus aset lapangan terbang global yang lain.

GDA perlu mengimbangi motif keuntungannya dengan mengekalkan keyakinan orang ramai, memandangkan peranan MAHB dalam infrastruktur penerbangan Malaysia.

Dengan strategi yang betul, suntikan modal yang mencukupi dan pasukan kepimpinan yang cekap, GDA mempunyai peluang yang kuat untuk mengubah MAHB.

Walau bagaimanapun, kejayaan akan bergantung pada keupayaannya untuk menangani isu teras seperti memodenkan infrastruktur, menambah baik pengalaman penumpang dan mendapatkan semula bahagian pasaran semasa menavigasi persaingan serantau.

Kesimpulannya, pemerolehan itu merupakan detik penting bagi MAHB dan sektor penerbangan Malaysia.

Pemegang saham juga menerima perjanjian yang adil, dengan premium yang besar berbanding harga pasaran.