Gangguan bekalan air: 323,623 akaun pengguna terjejas
SHAH ALAM - Sebanyak 323,623 akaun di lima wilayah di Selangor mengalami gangguan bekalan air berikutan henti tugas Loji Rawatan Air Sungai Semenyih akibat pencemaran bau dikesan di Stesen Pam Air Mentah Jenderam Hilir.
Menerusi aplikasi Air Selangor memaklumkan, lima daerah terjejas itu ialah Petaling membabitkan sebanyak 160,946 akaun, Hulu Langat (29,377), Sepang (75, 869), Putrajaya (33,352) dan Kuala Langat (24,079).
Menurut kenyataan itu, daripada jumlah tersebut sebanyak 463 kawasan di lima wilayah mengalami gangguan bekalan.
Kawasan terbabit membabitkan Petaling (172), Hulu Langat (54), Sepang (194), Putrajaya (23) dan Kuala Langat (20).
Sementara itu, menerusi status dimuat naik di Facebook Air Selangor memaklumkan, pencemaran bau dikesan di Stesen Pam Air Mentah Jenderam Hilir pada jam 11.10 pagi Selasa.
Jelas kenyataan itu, Air Selangor sedang bekerjasama dengan Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) bagi mengenalpasti punca pencemaran air mentah di sepanjang Sungai Semenyih dan anak-anak sungai di sekitar Sungai Semenyih.
"Pengguna boleh mendapatkan senarai kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air tidak berjadual ini menerusi laman sesawang Air Selangor di www.airselangor.com serta aplikasi Air Selangor.
Air Selangor akan memaklumkan perkembangan berkaitan dengan insiden ini dari semasa ke semasa menerusi semua medium khususnya media massa.
"Pengguna juga boleh merujuk kesemua saluran komunikasi rasmi kami seperti aplikasi Air Selangor, Facebook, Instagram dan Twitter atau hubungi Pusat Perhubungan Air Selangor di talian 15300. Pertanyaan dan aduan juga boleh diajukan di Help Centre yang boleh didapati di www.airselangor.com dan aplikasi Air Selangor, kata kenyataan itu.
ARTIKEL BERKAITAN: Loji Rawatan Sungai Semenyih dihentikan akibat pencemaran bau
Muat turun aplikasi Sinar Harian. Klik di sini!