Gangguan kualiti air jejaskan 31,750 akaun pengguna
KUALA TERENGGANU - Gangguan kualiti air berpunca daripada penerobosan air masin pada muka sauk Pulau Musang melibatkan tangki Bukit Kecil dan tangki Bukit Losong sejak beberapa hari lalu menjejaskan 31,750 akaun pengguna di daerah ini.
Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Air Terengganu (Satu), Abdul Karim Endut berkata, fenomena air pasang surut dijangka berlaku sehingga Mac nanti dan pengguna akan berisiko mengalami gejala air masin atau payau sepanjang tempoh tersebut.
"Seperti sebelum ini, Satu akan bekerjasama dengan pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk meningkatkan aliran air hulu sungai bagi mengurangkan kesan air pasang besar ini," katanya dalam satu kenyataan pada malam Khamis.
Menurut beliau, Satu telah menerima bantuan daripada Stesen Janakuasa Elektrik TNB Tasik Kenyir bagi melepaskan air daripada empangan Kenyir untuk menolak kemasukan air masin dalam memastikan kualiti air yang dibekalkan pengguna tidak terjejas.
"Pihak TNB sedia maklum mengenai situasi ini dan air akan dilepaskan lapan jam sebelum waktu pasang tinggi berlaku. Bacaan tahap kemasinan air yang dibekalkan juga akan dipantau dari semasa ke semasa," katanya.
Gangguan kualiti menyebabkan air bertukar payau itu melibatkan 24 kawasan daerah ini iaitu Kampung Losong, Kampung Kubang Buyong, Kampung Paloh, Kampung Pulau Rusa, Kampung Kuala Bekah, Kampung Pulau Musang, Kampung Sungai Rengas, Kampung Kubang Tangga, Kampung Durian Burung, Kampung Bukit Kubang Jambu, Kampung Wakaf Che Kapur, Kampung Kubang Parit.
Turut terjejas ialah Kampung Pulau Kambing, Chabang Tiga, Kampung Tokku, Kampung Seberang Baroh, Kampung Hiliran, Kampung Bukit Kecil, Kampung Pasir Panjang, Kampung Gong Kapas, Kampung Panji Alam, Kampung Gong Pak Maseh, Jalan Budiman dan kawasan sekitar.
"Satu akan memaklumkan perkembangan lanjut situasi ini dari semasa ke semasa menerusi saluran komunikasi kami seperti laman sesawang www.satuwater.com, my, aplikasi MySATU, Facebook, Instagram dan Linkedin.
"Pengguna juga boleh hubungi careline di talian 1300-88-2111 jika mempunyai sebarang pertanyaan dan aduan," katanya.
Muat turun aplikasi Sinar Harian. Klik di sini!