Hakim saran pembaharuan undang-undang maritim
KUALA LUMPUR - Malaysia memerlukan rangka kerja kukuh bagi instrumen perundangan dan kawal selia yang mengawal aktiviti maritim, memandangkan peningkatan perdagangan komersial transnasional bagi memastikan industri maritim mencapai pertumbuhan yang mampan.
Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Nallini Pathmanathan yang membuat saranan itu berkata, untuk membolehkan Malaysia kekal berdaya saing, ia memerlukan pelbagai undang-undang dan pindaan undang-undang semasa supaya selaras dengan piawaian antarabangsa, yang difikirkan perlu untuk memberikan keyakinan, kepastian dan kebolehramalan kepada mereka yang terlibat dalam perdagangan domestik dan antarabangsa.
"Ia bukan sahaja melibatkan masa syarikat dan keuntungan, tetapi juga apabila berlaku masalah - sehingga undang-undang insolvensi juga perlu memenuhi piawaian antarabangsa.
"Kepentingan undang-undang rentas sempadan yang moden dan selaras dengan bidang kuasa yang lebih maju seperti Singapura, Jepun, Korea, dan negara-negara Barat tidak boleh diketepikan," katanya dalam ucaptama pada Persidangan Undang-undang dan Perniagaan Maritim 2023.
Persidangan dua hari itu dianjurkan Persatuan Undang-undang Maritim Antarabangsa Malaysia (IMSML).
Beliau berkata, pantai Malaysia yang bersebelahan dengan Selat Melaka, dengan anggaran 80,000 kapal melaluinya setiap tahun, berdepan persaingan sengit dalam industri maritim. Singapura kekal mendahului diikuti Thailand, Vietnam, dan Indonesia.
Pelan induk Indonesia termasuk pembangunan pelabuhan yang lebih besar daripada Tanjong Priok dan pemindahan ibu kotanya ke Kalimantan.
"Thailand merancang untuk membina jambatan darat yang menghubungkan Teluk Thailand dan Laut Andaman, yang akan membolehkan kapal memindahkan kargo dari timur ke barat dan barat ke timur melalui Grand Canal atau jambatan darat Crown. Ini akan memberi kesan serius kepada industri maritim kita,” katanya.
Beliau menekankan bahawa Malaysia sepatutnya mempunyai undang-undang sendiri yang dikhusus untuk memenuhi keperluan Malaysia dan pada masa ini, negara tidak mempunyai badan perundangan yang komprehensif yang disesuaikan dengan keadaan unik negara.
"Sudah tentu pascapenjajahan dan lebih ketara untuk memastikan dekolonisasi, kita terus bergantung pada undang-undang dipinjam dari United Kingdom, yang kebanyakannya telah lama digantikan walaupun di sana, contohnya Akta Bil Muatan 1855," katanya.
Beliau berkata, badan perundangan mengawal amalan perkapalan dan admiralti adalah antarabangsa, yang berkembang untuk memenuhi keperluan perubahan zaman dan membawa cabaran berterusan, yang sering berdepan dengan isu perkapalan yang rumit.
Oleh itu, beliau berkata undang-undang maritim Malaysia memerlukan pembaharuan bagi memenuhi keperluan industri maritim domestik dan negara.
"Yang menghadapi risiko adalah potensi dan masa depan perdagangan dan perdagangan kita serta keupayaan kita untuk terus hidup dan mengekalkan kejayaan ekonomi dan reputasi kami sebagai negara perdagangan maritim," katanya.
Industri perkapalan dan perdagangan maritim Malaysia berkembang maju dan berada dalam kedudukan antara 25 negara perdagangan terbaik dunia serta disenaraikan dalam lima teratas bagi negara ASEAN.
Hampir 90 peratus daripada perdagangan Malaysia adalah melalui laut, dan industri maritim menyumbang kira-kira 40 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar negara. - Bernama
Muat turun aplikasi Sinar Harian. Klik di sini!