Perodua giat kempen kerusi keselamatan kanak-kanak
KESEDARAN ibu bapa terhadap kepatuhan menyediakan kerusi keselamatan untuk anak di dalam kenderaan masih rendah sehingga meningkatkan risiko kemalangan maut.
Sehubungan itu, Perodua berazam untuk bergiat agresif dalam kempen penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak di dalam kenderaan sebelum penguatkuasaannya bermula pada tahun 2020.
Naib Presiden Perodua Auto Corporation Sdn Bhd, Datuk Ahmad Suhaimi Hashim berkata, kesedaran dan pematuhan yang masih kurang terhadap penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak dalam kalangan pengguna jalan raya Malaysia amat membimbangkan.
“Sedangkan kanak-kanaklah yang paling terdedah kepada bahaya ketika berada di dalam kenderaan yang bergerak,” katanya dalam satu kenyataan media baru-baru ini.
Sebelum ini iaitu pada Oktober 2017, Perodua telah melancarkan kempen keselamatan jangka panjang mengenai kepentingan menggunakan tanda isyarat dan memakai tali pinggang keledar. Selain tidak menggunakan peranti mudah alih semasa memandu dan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak.
Turut dilancarkan pada ketika itu ialah kerusi keselamatan kanak-kanak ISOFIX GearUp dalam dua model iaitu bayi (berat sehingga 13 kilogram (kg) yang berwarna merah dan kelabu) dan kanak-kanak (dengan berat di antara sembilan hingga 36kg berwarna merah atau hitam).
“Sepanjang Ramadan ini, Perodua akan menjalankan kempen untuk mendidik, memberi kesedaran serta mempromosikan kepentingan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak, terutama semasa perjalanan balik kampung untuk berhari raya,” kata Ahmad Suhaimi yang juga Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Perodua.
Justeru, bermula 13 Mei hingga 30 Jun depan, Perodua akan menawarkan kerusi keselamatan kanak-kanak ISOFIX GearUp pada harga promosi RM660 (bayi) dan RM780 (kanak-kanak).
Penasihat Jualan dan Aervis di cawangan Perodua akan menjelaskan penggunaan dan manfaat kerusi keselamatan kanak-kanak ISOFIX GearUp serta cara pemasangan yang betul kepada pembeli.
Perodua juga mengalu-alukan orang ramai untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai kempen selepas jualan terkininya. Ia menawarkan diskaun caj buruh sebanyak 50 peratus apabila pengguna berbelanja RM170 dan ke atas, sebelum cukai dan diskaun dalam satu resit.
Muat turun aplikasi Sinar Harian. Klik di sini!