Volvo lancar kempen #SafeDrive
SEMPENA menyambut kedatangan Hari Raya Aidilfitri dan ulang tahun ke-60 tali pinggang keselamatan kenderaan, Volvo Car Malaysia (VCM) telah melancarkan kempen keselamatan jalan raya #SafeDrive bersama Volvo Car Malaysia.
Pengarah Urusan VCM, Nalin Jain berkata, kempen itu dilancarkan bermatlamat untuk meningkatkan kesedaran pentingnya penggunaan alat berkenaan bagi semua penumpang dalam kenderaan.
“Semua teknologi termaju dalam kenderaan kini tidak akan menjadi berkesan sekiranya tali pinggang keselamatan tidak digunakan. “Tanggapan bahawa beg udara, struktur kerangka dan sistem keselamatan aktif yang lain semata-mata mampu memberi perlindungan sememangnya tidak tepat,” jelasnya dalam satu kenyataan media baru-baru ini.
Menyedari kepentingan tali pinggang keselamatan, Volvo membuka paten alatan berkenaan untuk kegunaan syarikat-syarikat lain. Berdasarkan rekod data dalaman Volvo sejak 1960an, kira-kira sejuta nyawa telah berjaya diselamatkan oleh alat yang ringkas itu.
“Volvo terus memperkenalkan inovasi keselamatan termaju tetapi teknologi paling asas inilah yang akan memastikan keberkesanan ciri yang lain. “Kempen yang dilancarkan dengan kerjasama Jabatan Keselamatan Jalan Raya dan Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) itu diharapkan dapat meningkatkan penggunaan tali keledar dalam kalangan pengguna Malaysia sekali gus membantu mengurangkan kes kecederaan dan maut akibat kemalangan,” tambah Jain
Berdasarkan data MIROS pada 2017, purata 16 kemalangan maut dicatatkan sehari sepanjang bulan Ramadan dan Syawal, satu angka yang membimbangkan. Satu cara paling berkesan untuk menurunkan angka itu adalah dengan memastikan semua penumpang dalam kenderaan menggunakan tali pinggang keselamatan yang tersedia.
Muat turun aplikasi Sinar Harian. Klik di sini!