Kekurangan kakitangan hospital berpakar ditangani sebaik mungkin
ALOR SETAR - Isu kekurangan sumber manusia di hospital berpakar akan ditangani dengan sebaik mungkin agar penyampaian perkhidmatan sedia ada tidak terjejas.
Timbalan Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Kedah (Kesihatan Awam), Dr Norizan Ahmad berkata, pihaknya mengambil maklum isu tular di media sosial berkaitan satu notis yang dipaparkan di Klinik Pakar Pembedahan di salah sebuah hospital berpakar di negeri ini.
Menurutnya, JKN sentiasa komited dan prihatin dengan penyampaian perkhidmatan kesihatan yang bermutu kepada pelanggan tanpa menjejaskan kebajikan anggota bertugas.
"Pembahagian sumber manusia di peringkat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam kategori pakar dan pegawai perubatan di seluruh hospital KKM adalah selari dengan beban tugas semasa," katanya dalam kenyataan pada Jumaat.
Beliau berkata, penempatan pegawai perubatan di sesebuah hospital pula ditentukan oleh pengarah hospital mengikut justifikasi dan keperluan semasa.
"Bagaimana pun isu kekurangan sumber manusia akan ditangani dengan sebaik mungkin supaya penyampaian perkhidmatan sedia ada tidak terjejas.
"Selain itu, perkhidmatan Klinik-klinik pakar di hospital berpakar adalah melalui sistem temu janji secara berperingkat dan berjadual bagi mengelakkan isu masa menunggu yang panjang," katanya.
Jelasnya, JKN Kedah dalam masa yang sama sentiasa terbuka untuk sebarang cadangan dan pandangan melalui saluran yang betul demi meningkatkan mutu dan kualiti perkhidmatan kesihatan kepada pelanggan.
Sebelum ini, tular di aplikasi X satu notis bertulisan tangan yang didakwa berlaku di sebuah hospital pakar di Kedah.
Notis terbabit menyatakan hospital berkenaan kekurangan doktor dan masa menunggu untuk dirawat adalah sehingga lima jam.
Ikuti Channel rasmi Sinar Harian di WhatsApp supaya anda tidak terlepas berita-berita terkini daripada kami. Jom! Klik di sini!
Muat turun aplikasi Sinar Harian. Klik di sini!