Pegawai bank songlap RM2 juta dalam akaun pelanggan
KUALA LUMPUR - Satu kes kehilangan wang dari akaun bank melibatkan nilai kerugian melebihi RM2 juta dikesan berlaku di sebuah bank di Kuala Kangsar, Perak.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata, kehilangan wang yang didalangi kakitangan bank itu terbongkar selepas satu laporan diterima pihaknya pada 9 Julai lalu.
Menurutnya, laporan berkenaan memaklumkan terdapat pindahan wang dari akaun simpanan tetap milik pelanggan ke akaun pihak ketiga oleh kakitangan bank tersebut.
"Kegiatan kakitangan itu hanya terbongkar apabila dua orang pemilik akaun simpanan tetap terbabit hadir ke bank untuk membuat pengeluaran wang dari akaun simpanan tetap pada 27 Jun lalu.
“Setelah semakan dibuat, didapati sebahagian daripada sijil akaun simpanan tetap milik mereka telah ditutup.
“Pelanggan-pelanggan tersebut menafikan pernah membuat penutupan atau mengeluarkan wang dari akaun simpanan tetap milik mereka,” katanya ketika sidang akhbar di Menara KPJ di sini pada Jumaat.
Beliau berkata, berdasarkan siasatan oleh pihak bank, seorang kakitangan mereka disyaki telah membuat pengeluaran wang tersebut yang kemudian didepositkan ke beberapa akaun yang berbeza.
Ujarnya, bagaimanapun, kakitangan tersebut yang juga suspek utama kes ini telah meninggal dunia pada 5 Julai lalu.
“Walaupun suspek utama telah meninggal dunia, siasatan kes ini tetap diteruskan di bawah Seksyen 408 Kanun Keseksaan,” jelasnya.
Ramli menegaskan, institusi perbankan perlu melaksanakan siasatan terperinci terhadap transaksi perbankan yang tidak dibenarkan seperti saranan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Kewangan, Lim Hui Ying.
Dalam pada itu, mengenai dakwaan seorang mangsa keldai akaun yang dibawa oleh sindiket ke beberapa bank untuk membuka akaun tanpa banyak persoalan oleh pegawai bank bertugas, kata Ramli, terdapat pegawai bank yang bersekongkol.
“Ringkasnya, terdapat pegawai bank yang bersekongkol dengan sindiket untuk memudahkan pembukaan akaun oleh individu yang kononnya pemilik syarikat keldai bagi membolehkan wang penipuan disalurkan ke akaun syarikat tersebut,” ujarnya.
“Sebagai langkah tambahan, polis menyarankan agar pihak bank memperkemaskan sistem mereka demi memastikan kepentingan pelanggan sentiasa terpelihara,” katanya.
Ikuti Channel rasmi Sinar Harian di WhatsApp supaya anda tidak terlepas berita-berita terkini daripada kami. Jom! Klik di sini!
Muat turun aplikasi Sinar Harian. Klik di sini!