Sasar dua bilion capaian media sosial
#QURANHOUR merupakan satu kempen berimpak tinggi cetusan Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF) bertujuan menggalakkan setiap individu Muslim berinteraksi dengan al-Quran melalui baca, faham dan amal.
Kempen #QuranHour merangkumi World #QuranHour dan Malaysia #QuranHour yang membawakan visi islah dengan al-Quran, membentuk ciri-ciri Muslim sejati berasaskan kerangka fikir al-Quran dengan misi 100 juta ummah berinteraksi dengan al-Quran di seluruh dunia, memberi inspirasi kepada ummah untuk berinteraksi bersama al-Quran serta menyebarkan kebaikan dan membuat perubahan.
Ia juga membawakan matlamat al-Quran sebagai tali untuk menyatukan ummah seluruh dunia.
Pada tahun kelima penganjurannya pada 30 Mei 2019, World #QuranHour mengangkat tema ‘Solusi Cabaran Sejagat’ mengajak masyarakat untuk memahami empat cabaran dunia akhir zaman dan solusi yang diibrahkan daripada surah al-Kahf.
Hampir 3,000 peserta menyertai kempen tersebut yang berlangsung di lokasi perdana, Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak bermula jam 12 tengah hari.
Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah turut berkenan berangkat mencemar duli bersama mengimarahkan Ramadan dengan penghayatan al-Quran melalui kempen itu.
Selain di UIAM, kempen itu juga diadakan serentak di lebih 2,100 lokasi berdaftar dalam negara dan lebih 79 lokasi di 27 negara luar.
Sementara itu, program Malaysia #QuranHour yang diadakan pada 30 Ogos 2019 telah memasuki tahun keenam penganjurannya membawakan tema ‘Pesan Kemerdekaan Surah al-Kahf’ terus menempa sejarah apabila buat pertama kalinya dianjurkan di negara yang pernah menjadi saksi berkembangnya syiar Islam iaitu Sepanyol.
Sinar Harian melaporkan, penganjuran program tersebut di negara yang dikenali sebagai Andalusia pada zaman kegemilangan Islam itu merupakan satu lagi kejayaan besar penganjur.
Bacaan ayat suci al-Quran diadakan di Kedutaan Malaysia di Madrid, Sepanyol pada jam 3 petang (9 malam waktu Malaysia).
Untuk rekod, gerakan #QuranHour telah bermula pada 2015 di bawah WUIF dan sehingga kini telah mencapai 1.46 bilion jangkauan di media sosial pada 2019 berbanding 87 juta pada 2016.
Untuk tahun 2020, WUIF berharap gerakan itu dapat mencapai dua bilion capaian media sosial dan World #QuranHour dapat dilaksanakan di 100 buah negara pada 20 Ramadan bersamaan 13 Mei ini.
Muat turun aplikasi Sinar Harian. Klik di sini!